راهنمای خرید درامز
نوشته شده توسط : نغمه فهمی

انواع درام استیکز

استیک (چوب):

بیشتر اوقات درامرها از استیک های استاندارد و پایه استفاده می کنند.

براش:

براش ها صدای کمتری نسبت به استیک دارند و برای ایجاد صداهای نرم استفاده می شوند. صدای براش را در سبک هایی مانند جز و پاپ می شنوید.

مالِت:

مالِت ها برای برخی از سازهای پرکاشنی استفاده می شوند و می توانند صداهای مختلفی را تولید کنند.

راد (Rod):

راد از براش صدای بلندی تری دارد و نسبت به استیک صدای کمتری را ارئه می دهد و برای اجراهای آکوستیک با ولوم پایین ایده آل است.

چوبچوب های درامز

چه سایزی را انتخاب کنیم که مناسب باشد؟

سایز چوب های درامز معمولا به وسیله ی یک حرف و یک شماره دسته بندی می شود. شماره ای که نوشته می شود نشان دهنده ی اندازه ی محیط دایره (قطر چوب درامز) و حرف نوشته شده نشانگر سایز و کاربرد آن است. هرچه عدد نوشته شده کمتر باشد، چوب درامز قطورتر خواهد بود. به طور کلی، چوب های قطور (۵A) از چوب های نازک (۷A) سنگین تر هستند. وزن چوب های درامز روی این که چه حسی و چه صدایی می دهند تاثیر مستقیمی دارد. چوب های قطورتر و سنگین تر، ولوم و طول عمر بیشتری دارند و از طرفی چوب های سبک تر، نازک هستند و به دست گرفتن آن ها راحت تر است. چوب های سنگین برای زمانی که ولوم زیادی می خواهید بگیرید مناسب هستند و چوب های سبک برای موقعیت هایی که لازم است اجراهای سریعی داشته باشید و پارت های سخت تر را بنوازید ایده آل هستند. سبک موزیکی که در آن اجرا می کنید باید وزن چوب درامز شما را تعیین کند. جدا از میزان ضخامت، کاربرد معمول چوب های درامز به وسیله ی حروف S، B و A مشخص می شود.

1– چوب های S سنگین هستند و برای اجراهای خیابانی مانند اجرای ارتشی کاربرد دارند.

2– چوب های B به راحتی کنترل می شوند و نوازندگان سبک راک از آن زیاد استفاده می کنند.

3– چوب های A برای مواقعی مناسب هستند که به ولوم کم نیاز دارید، مانند اجراهای جز و یا اجراهای ارکستری.

به عنوان مثال، چوب های سنگین ۲B برای سبک راک مناسب هستند و چوب های ۷A صدای نرم تری ایجاد می کنند که مناسب سبک جز است. انتخاب درست چوب درامز شاید نیاز به تجربه و آزمون و خطا داشته باشد. پیدا کردن چوب های درامزی که استایل نوازندگی شما را کامل کند نکته ای اساسی برای بیان هویت موسیقایی شماست.

جنس چوب های درامز

چوب درخت گردو رایج ترین جنس چوب های درامز میباشد این چوب بسیار قابل اطمینان است و دوام خوبی هم دارد. چوب درخت بلوط از چوب درخت گردو سنگین تر و با دوام تر است. این چوب ساختار متراکم تری نسبت به چوب درخت گردو دارد و طول عمر آن نیز بیشتر است. کسانی که موسیقی متال کار می کنند از درامز نوازی با این چوب لذت خواهند برد. چوب درخت افرا چوبی سبک و منعطف است که برای اجراهای سریع ایده آل است و سریع ترین پاسخگویی را در بین سایر چوب ها دارد. وزن سبک چوب افرا باعث شده تا تمرین الگوهای پیچیده با آن آسان تر باشد. در کنار استفاده از چوب طبیعی، بعضی از درامرها ترجیح می دهند از چوب های مصنوعی استفاده کنند. این درام استیک ها از موادی مانند فلز و پلاستیک ساخته می شوند. حسی که این نوع درام استیک ها به نوازنده می دهند کاملا متفاوت با چوب های طبیعی ست و کنترل بیشتری را روی صدا برای نوازنده مهیا می کنند. توصیه می کنیم همیشه چند درام استیک مختلف همراهتان داشته باشید تا بتوانید در موقعیت های مختلف از چوب های متفاوت استفاده کنید.

چوب و نایلون

درام استیک هایی که سر چوبی دارند موجب ایجاد صدایی عمیق می شوند، مانند صدایی که در موسیقی های جز و راک می شنوید. اگر لازم است قسمتی را اجرا کنید که پاساژهای زیادی برای snare دارد، این نوع چوب ها برایتان مناسب تر خواهند بود. برای cymbal، درام استیک هایی که سر چوبی دارند صدایی طبیعی با ارتعاش کم تولید می کنند. درام استیک هایی که سر نایلونی دارند صدای پایدارتری نسبت به سرهای چوبی ایجاد می کنند که برای مواقعی که باید ضربه های محکم بزنید ایده آل هستند. درام استیک هایی که سر نایلونی دارند دارای طول عمر بهتری هستند و اگرچه آن صدای کلاسیک سرهای چوبی را ندارند، اما در عوض دیگر لازم نیست نگران شکستن آن ها باشید.

چوب و نایلوندرام استیک های سیگنچر

برخی از کمپانی ها، درام استیک های سیگنچری (دارای امضا و نشان) از آرتیست های معروفشان را عرضه می کنند. این مدل ها خصوصیاتی خاصی دارند و معمولا نوع تغییر یافته ی شکل ها و اندازه های استاندارد هستند. گاهی اوقات این تولید کننده ها، درام استیک هایی می سازند که مناسب استایل موسیقایی یک درامر خاص است. از درامرهایی که دارای درام استیک های سیگنچر هستند، می توان به این نام ها اشاره کرد: Neil Peart, Travis Barker, Ringo Starr و Joey Kramer.

درام استیک های سیگنچربراش ها

براش ها که صدای کمتری نسبت به چوب ها دارند برای ایجاد افکت هایی ملایم در ولوم های پایین استفاده می شوند و در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند. براش ها صدایی منحصر به فرد تولید می کنند که درامرهای سبک هایی مانند جز، پاپ و لاتین طرفدار آن هستند. براش ها از یک سری دسته ی سیمی یا پلاستیکی که به قسمت دسته متصل هستند ساخته شده اند و می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. می توانید براش ها را روی سطح درامز بکشید و یک صدای پس زمینه ی مداوم ایجاد کنید یا مانند یک درام استیک با آن ها ضربه بزنید تا یک ضرب ملایم درامز داشته باشید. همچنین از آن ها می توانید برای cymbal یا کاخن استفاده کنید. براش ها صدای ملایمی ایجاد می کنند که می تواند مکمل صدای سازهای دیگر نیزباشد.

براش هامالِت ها

مالِت ها چوب هایی هستند که در قسمت سر با کتان، پارچه یا نخ های متراکم پوشانده شده اند. بعضی از مالِت ها دارای سرهای پلاستیکی و یا لاستیکی هستند. بدنه ی مالِت ها از چوب هایی مختلف و یا مواد مصنوعی مانند فایبرگلاس ساخته شده است. مالِت ها برای بسیاری از سازهای کوبه ای مانند زایلوفون و ماریمبا هم کاربرد دارند. مالِت ها برای بخش های بزرگ و پر سر وصدای درامز مناسب هستند و اگر از آن ها برای cymbal استفاده کنید، در مقایسه با دارم استیک های استاندارد، صدای منحصر به فردی را ارائه می دهند. مالِت ها می توانند طنین های مختلفی را ایجاد کنند که این امر بستگی به ساز و صدایی که می خواهید از آن بگیرید دارد.

مالِت هارادها

رادها (Rods) از چندین چوب نازک تشکیل شده اند که به یکدیگر چسبیده اند تا ساختار ضخیمی را بسازند. رادها که اولین بار برای موزیک ارکسترال ساخته شدند، در حال حاضر برای ست های درامز استاندارد بسیار محبوب هستند. رادها از براش ها صدایی بلندتر و نسبت به چوب ها صدای کمتری دارند. در ولوم های پایین، بیشتر انرژی درون چوب خالی می شود تا تُن صدایی که ایجاد می شود حس ولوم های بالا را به شنونده بدهد. به علاوه، شما می توانید با تنظیم کردن جای باندی که چوب ها را کنار هم نگه داشته، تُن صدا را تغییر بدهید. اگر می خواهید صدای درامز شما موزیک را همراهی کند و به آن انرژی بدهد اما در حد حالت سولو برجسته نباشد، رادها انتخاب مناسبی برایتان خواهند بود.

رادهاقبل از این که به یک استایل یا مدل خاص از چوب های درام عادت کنید، لازم است تا جایی که می توانید چوب های درامز مختلف را امتحان کنید. البته یک نکته ی منفی در مورد چوب های درامز وجود دارد و آن این است که این چوب ها می شکنند. به همین خاطر لازم است که همیشه چند چوب اضافی با خود به همراه داشته باشید.

مثل یک بازیکن گلف که برای شرایط مختلف از چوب های گلف متفاوتی استفاده می کند، یک درامر هم برای اجرای جز از استیک سنگین استفاده نخواهد کرد. داشتن تنها یک جفت چوب کافی نیست. در حقیقت، استایل های مختلف موسیقی نیاز به به استیک های متفاوتی دارند.

انواع درامزانواع درام استیکز

نکات مهم و ضروری که هر درامر بایدبه آن توجه بالای داشته باشد 

روی هم رفته ، آموزش درامز کاری پیچیده ای به نظر می رسد. نکات بسیار زیادی درباره این ساز بزرگ وجود دارد که ممکن است خیلی زود آن ها را از خاطر ببریم. شاید شما هم اکنون می توانید این ساز را بنوازید ولی نمی دانید که چطور باید پیشرفت کنید. به بر حال در هر مرحله ایکه هستید، دانستن نکات کلیدی این ساز بزرگ یک امر واجب میباشد . درس هایی برای این ساز وجود دارند که لازم است قبل از هر چیز آنها را بیاموزید تا بدانید که چطور موثر بنوازید و تمرین کنید.اگر شما هم اکنون یک نوازنده در سطح پیشرفته هستید نیز احتیاج دارید که دوباره به اصول اولیه بازگردید و اطمینان حاصل کنید که چیزی را از قلم نیانداخته اید. درامرهای زیای هستند که بعضی از این اصول را نمی دانند و به همین علت تمام حس نوازندگی آنها خراب خواهد شد. به همین دلیل است که تأکیدخواهد شد دانستن این نکات برای هر درامر یک ضرورت است.

1-نحوه صحیح دست گرفتن چوب ها -در دست شناخت ساز 2-شمارش زمان -خواندن نت -3-کوک کردن ساز_




:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: